Na którym biegu spalanie jest najmniejsze?

Jazda na niskich biegach po mieście lub znaczne redukowanie biegu przy przejeździe przez miejscowości na trasie to nawyki wielu kierowców. Tymczasem okazuje się, że ich zmiana może zmniejszyć spalanie paliwa nawet o 30%, a tym samym pozwolić na niemałe oszczędności.

Ekonomia jazdy

Dużo mówi się o ekonomicznej jeździe samochodem, ale wciąż zbyt mało uwagi poświęca się odpowiedniemu dobieraniu biegów. Kwestia ta jest ważna z tego względu, że to od niej zależą obroty silnika przy danej prędkości jazdy. Na niskim biegu obroty te osiągają wyższy poziom, a to z kolei przekłada się na wyższe spalanie. Świadomość tych zależności powinni mieć na względzie zwłaszcza kierowcy poszukujący oszczędności, bowiem większe spalanie to większe wydatki.

Wyższy bieg zapewnia mniejsze spalanie paliwa

Do takiego wniosku doprowadziły wyniki testu przeprowadzonego przez redakcję Autokult.pl. W ramach testu, auto Suzuki Baleno pokonało ten sam odcinek drogi kilkukrotnie, ale za każdym razem z inną prędkością i na innym biegu. Podczas każdej próby uważnie obserwowano parametry spalania. Tym, którzy chcieliby podobny test przeprowadzić z użyciem swojego auta, a nie pamiętają jak obliczyć spalanie paliwa, przypominamy, że można zrobić to w prosty sposób. Wystarczy zapamiętać wartość licznika po zatankowaniu, a po wykonaniu przejazdu ilość zatankowanego paliwa podzielić przez przebieg wyrażony w setkach kilometrów. Uzyskamy wówczas wynik w litrach na 100 km.

Na jakie oszczędności można liczyć?

Nie ulega więc wątpliwości, że wybieranie wyższego biegu to sposób na oszczędności. Jak duże? O ile przy prędkości 70-90 km/h, różnice w spalaniu na 4. i 5. biegu są dość niewielkie, bo mieszczą się w granicach 8-9%, o tyle przy prędkości 50 km/h, czyli prędkości z jaką zazwyczaj poruszamy się po mieście, różnice w spalaniu pomiędzy 3. a 5. biegiem mogą wynieść nawet 30%.

Pamiętajmy jednak, że istnieją sytuacje, w których opisana zależność nie sprawdza się. Mowa tutaj o bardzo niskich przełożeniach, takich jak bieg 9, którego używania unikają nawet samochody z automatyczną przekładnią podczas prędkości rzędu 150 km/h lub wyższej. Wszystko z powodu nadmiernego obciążenia silnika. Jeśli zdecydujemy się wówczas na ręczne włączenie wspomnianego biegu, zamiast oszczędności poniesiemy wyższe koszty. Poszukujesz samochodu, który zapewnia niskie spalanie? Zapraszamy do przejrzenia oferty Auto GT, bogatej w wiele ekonomicznych modeli Hyundai i Mitsubishi. Zobacz o czym jeszcze pamiętać, aby obniżyć zużycie paliwa w swoim samochodzie.

Hyundai IONIQ 5 2025: Nowe Wersje i Większe Akumulatory

Hyundai IONIQ 5 2025: Nowe Wersje i Większe Akumulatory

Hyundai Motor Poland ogłosił cennik modelu IONIQ 5 na 2025 rok, który przeszedł szereg udoskonaleń. Model otrzymał akumulatory o większej pojemności, obniżono ceny od 5000 do 25 000 zł, a także pojawiła się sportowa wersja N Line inspirowana modelem IONIQ 5 N....

czytaj dalej
Hyundai przedłużył dopłaty do elektryków dla firm

Hyundai przedłużył dopłaty do elektryków dla firm

Na początku września wstrzymano dopłaty do zakupu samochodów elektrycznych na firmę w ramach programu MÓJ ELEKTRYK. Polski rynek pojazdów bezemisyjnych wstrzymał się z zakupami, ponieważ nie wiadomo, kiedy ruszy nowy program ani na jakich zasadach będzie funkcjonował....

czytaj dalej
Nowy Hyundai TUCSON – duża suma małych zmian

Nowy Hyundai TUCSON – duża suma małych zmian

Na początku czerwca w okolicach Częstochowy odbyły się jazdy prasowe nowym Hyundaiem TUCSON-em. Na terenie lotniska Rudniki zaprezentowano najnowsze wcielenie czwartej generacji modelu, który pozostaje bestsellerem marki w Polsce i w Europie. Oto, co się w nim...

czytaj dalej