Czy samochody hybrydowe są ekologiczne?

Na drogach pojawia się coraz więcej samochodów elektrycznych, natomiast powszechne są już auta hybrydowe, które łączą w sobie napęd elektryczny z silnikiem spalinowym. W ten sposób można oszczędzić na spalaniu i przyczynić się do mniejszej emisji spalin do środowiska.

Światowy sektor motoryzacyjny mocno nastawia się na działalność przyjazną środowisku. Ponieważ to spaliny samochodów obarcza się winą za złą jakość powietrza, którym oddychamy, sytuację ma poprawić produkcja samochodów elektrycznych oraz hybrydowych. Czy te ostatnie naprawdę wpływają na ochronę środowiska?

Jak działa auto hybrydowe?

Żeby ocenić ekologiczność samochodów hybrydowych, należy w pierwszej kolejności poznać zasady działania takiego pojazdu. Na rynku funkcjonuje kilka rodzajów napędów hybrydowych. W jednych silnik spalinowy i elektryczny działają naprzemiennie. W innym przypadku benzyna jest spalana, żeby wyprodukować energię elektryczną. Czasami oba typy silników działają jednocześnie, zapewniając większą moc i lepsze przyspieszenie. Inną właściwością samochodów hybrydowych jest odzyskiwanie energii podczas hamowania. Kiedy kierowca wciska pedał hamulca, energia nie jest bezpowrotnie wytracana, tylko zamienia się w prąd i ładuje akumulatory.

Ten system działania zmniejsza w sporym stopniu emisję szkodliwych gazów do atmosfery. Silnik spalinowy działa po prostu znacznie rzadziej, a więc zyskuje na tym środowisko. Zmniejsza się również spalanie paliwa, zatem auto hybrydowe nie eksploatuje w takim samym stopniu jak tradycyjne jednostki napędowe zasobów naturalnych. Z kolei energię elektryczną potrzebną do naładowania baterii można pozyskać z odnawialnych źródeł energii.

Czy hybryda wpływa na ochronę środowiska?

Najprostsza odpowiedź na to pytanie brzmi: i tak i nie. Z jednej strony mamy do czynienia z wydatnym spadkiem spalania paliwa, zwłaszcza w cyklu miejskim. Zakup auta hybrydowego może stanowić płynny krok w kierunku zupełnej elektromobilności i rezygnacji z tradycyjnych silników spalinowych, zwłaszcza w momencie, w którym elektryczne samochody nadal mają mocno ograniczony zasięg.

Z drugiej strony każda hybryda nadal posiada silnik spalinowy, a więc emituje spaliny. Warto też pochylić się nad etapem produkcji akumulatorów oraz ich żywotnością. Naukowcy nadal pracują nad wydajnymi bateriami, które można poddać recyklingowi, jednak nadal nie znamy optymalnego rozwiązania w tej kwestii.

Być może samochód hybrydowy nie jest idealnym wyjściem na drodze do ochrony środowiska, jednak z pewnością jest to krok w dobrą stronę i może stanowić płynny pomost w kierunku aut w pełni elektrycznych, które w ogóle nie emitują spalin.

Hyundai INSTER już dostępny w Polsce

Hyundai INSTER już dostępny w Polsce

Pierwsze jazdy testowe – pozytywne zaskoczenie Hyundai INSTER, najmniejszy elektryk marki, oficjalnie zadebiutował na polskim rynku. Podczas wspólnych jazd testowych dla mediów z Polski, Czech i Słowacji dziennikarze mieli okazję sprawdzić model w realnych warunkach –...

czytaj dalej
Hyundai Motorsport gotowy na nowy sezon WRC

Hyundai Motorsport gotowy na nowy sezon WRC

Mistrz wraca do gry Hyundai Motorsport, jeden z czołowych zespołów w Rajdowych Mistrzostwach Świata WRC, rozpoczyna sezon 2025 z ambitnymi celami. Po historycznym sukcesie Thierry’ego Neuville’a, który w ubiegłym roku zdobył pierwszy w swojej karierze – i dla Hyundaia...

czytaj dalej
Hyundai INSTER – mały elektryk z dużym potencjałem

Hyundai INSTER – mały elektryk z dużym potencjałem

Polska premiera i ceny 11 grudnia Hyundai zaprezentował w Polsce nowy model – INSTER. To najmniejszy elektryczny samochód w gamie marki, a jego cena startowa wynosi 103 900 zł brutto. Mimo kompaktowych wymiarów, oferuje zaskakująco przestronne wnętrze i nowoczesne...

czytaj dalej