Czym się różni hybryda plug-in od klasycznej hybrydy?

Nie ulega wątpliwości, że samochody z napędem elektrycznym z roku na rok zyskują na popularności. Klasyczne hybrydy zdają się być jednak coraz bardziej wypierane przez nowoczesne hybrydy typu plug-in. Dowiedzmy się, dlaczego tak się dzieje.

Plug-in czy klasyczna hybryda?

Rozważanie na temat obydwu rodzajów hybryd wypadałoby rozpocząć od wyjaśnienia co to jest plug-in. Otóż hybryda typu plug-in (PHEV – Plug-in Hybrid Electric Vehicle) to auto, które możemy ładować przy użyciu zwykłego, domowego gniazdka. Pod tym względem różni się ono zarówno od aut w pełni elektrycznych, jak i od klasycznych hybryd HEV (Hybrid Electric Vehicle), które muszą być ładowane w specjalnych stacjach ładowania.

Pierwsza istotna różnica pomiędzy hybrydą typu plug-in, a klasyczną hybrydą dotyczy liczby kilometrów, jakie auto jest w stanie pokonać w trybie bezemisyjnym. W przypadku hybrydy plug-in jest to nawet 59 km (według standardu WLTP). Dzięki temu hybryda plug-in idealnie sprawdza się do codziennych podróży. Co więcej, rozwijając nią prędkości rzędu 120-130 km/h nie musimy obawiać się zwiększonego hałasu, który przy tych prędkościach często towarzyszy klasycznym hybrydom. Dodatkowym plusem jest także to, że wysokonapięciowy zespół w hybrydach plug-in zasila ogrzewanie i elektryczną sprężarkę klimatyzacji, dzięki czemu obciążenie silnika spalinowego ulega zmniejszeniu.

Przyspieszanie w hybrydach plug-in

Klasyczne hybrydy posiadają zwykle niewielki akumulator. Nie wpływa on dobrze na osiągi auta. Najlepsze modele są w stanie rozwinąć prędkość od 0 do 100 km/h w ciągu 8 sekund. Dla porównania, SUV Grandlanda X Hybrid przyspiesza do setki zaledwie w 6,1 sekundy. Mowa tutaj o wariancie 1.6 Turbo, o mocy 200KM i z napędem na cztery koła. Z kolei nieco słabszy wariant SUVa Grandlanda X Hybrid, posiadający silnik o mocy 180KM i pojemności 1,6 litra, rozpędza się do 100 km/h w ciągu 8,9 sekundy, czyli w czasie zbliżonym do czasu rozpędu klasycznej hybrydy z wyższej półki.

Podsumowując, choć hybrydy plug-in nie zawsze przebijają klasyczne hybrydy pod względem przyspieszenia, z pewnością mogą konkurować z nimi pod względem osiągów w trybie bezemisyjnym, cichości jazdy oraz wygody. Ładowanie hybrydy typu plug-in uproszczone jest bowiem do maksimum.

Chcesz nabyć nowoczesną hybrydę typu plug-in albo inny samochód napędzany elektrycznie? W ofercie Auto GT znajdziesz swój wymarzony SUV elektryczny lub mniejsze auto, idealne do codziennych podróży.
Sprawdź nasze promocje.

Hyundai IONIQ 5 2025: Nowe Wersje i Większe Akumulatory

Hyundai IONIQ 5 2025: Nowe Wersje i Większe Akumulatory

Hyundai Motor Poland ogłosił cennik modelu IONIQ 5 na 2025 rok, który przeszedł szereg udoskonaleń. Model otrzymał akumulatory o większej pojemności, obniżono ceny od 5000 do 25 000 zł, a także pojawiła się sportowa wersja N Line inspirowana modelem IONIQ 5 N....

czytaj dalej
Hyundai przedłużył dopłaty do elektryków dla firm

Hyundai przedłużył dopłaty do elektryków dla firm

Na początku września wstrzymano dopłaty do zakupu samochodów elektrycznych na firmę w ramach programu MÓJ ELEKTRYK. Polski rynek pojazdów bezemisyjnych wstrzymał się z zakupami, ponieważ nie wiadomo, kiedy ruszy nowy program ani na jakich zasadach będzie funkcjonował....

czytaj dalej
Nowy Hyundai TUCSON – duża suma małych zmian

Nowy Hyundai TUCSON – duża suma małych zmian

Na początku czerwca w okolicach Częstochowy odbyły się jazdy prasowe nowym Hyundaiem TUCSON-em. Na terenie lotniska Rudniki zaprezentowano najnowsze wcielenie czwartej generacji modelu, który pozostaje bestsellerem marki w Polsce i w Europie. Oto, co się w nim...

czytaj dalej