Na którym biegu spalanie jest najmniejsze?

Jazda na niskich biegach po mieście lub znaczne redukowanie biegu przy przejeździe przez miejscowości na trasie to nawyki wielu kierowców. Tymczasem okazuje się, że ich zmiana może zmniejszyć spalanie paliwa nawet o 30%, a tym samym pozwolić na niemałe oszczędności.

Ekonomia jazdy

Dużo mówi się o ekonomicznej jeździe samochodem, ale wciąż zbyt mało uwagi poświęca się odpowiedniemu dobieraniu biegów. Kwestia ta jest ważna z tego względu, że to od niej zależą obroty silnika przy danej prędkości jazdy. Na niskim biegu obroty te osiągają wyższy poziom, a to z kolei przekłada się na wyższe spalanie. Świadomość tych zależności powinni mieć na względzie zwłaszcza kierowcy poszukujący oszczędności, bowiem większe spalanie to większe wydatki.

Wyższy bieg zapewnia mniejsze spalanie paliwa

Do takiego wniosku doprowadziły wyniki testu przeprowadzonego przez redakcję Autokult.pl. W ramach testu, auto Suzuki Baleno pokonało ten sam odcinek drogi kilkukrotnie, ale za każdym razem z inną prędkością i na innym biegu. Podczas każdej próby uważnie obserwowano parametry spalania. Tym, którzy chcieliby podobny test przeprowadzić z użyciem swojego auta, a nie pamiętają jak obliczyć spalanie paliwa, przypominamy, że można zrobić to w prosty sposób. Wystarczy zapamiętać wartość licznika po zatankowaniu, a po wykonaniu przejazdu ilość zatankowanego paliwa podzielić przez przebieg wyrażony w setkach kilometrów. Uzyskamy wówczas wynik w litrach na 100 km.

Na jakie oszczędności można liczyć?

Nie ulega więc wątpliwości, że wybieranie wyższego biegu to sposób na oszczędności. Jak duże? O ile przy prędkości 70-90 km/h, różnice w spalaniu na 4. i 5. biegu są dość niewielkie, bo mieszczą się w granicach 8-9%, o tyle przy prędkości 50 km/h, czyli prędkości z jaką zazwyczaj poruszamy się po mieście, różnice w spalaniu pomiędzy 3. a 5. biegiem mogą wynieść nawet 30%.

Pamiętajmy jednak, że istnieją sytuacje, w których opisana zależność nie sprawdza się. Mowa tutaj o bardzo niskich przełożeniach, takich jak bieg 9, którego używania unikają nawet samochody z automatyczną przekładnią podczas prędkości rzędu 150 km/h lub wyższej. Wszystko z powodu nadmiernego obciążenia silnika. Jeśli zdecydujemy się wówczas na ręczne włączenie wspomnianego biegu, zamiast oszczędności poniesiemy wyższe koszty. Poszukujesz samochodu, który zapewnia niskie spalanie? Zapraszamy do przejrzenia oferty Auto GT, bogatej w wiele ekonomicznych modeli Hyundai i Mitsubishi. Zobacz o czym jeszcze pamiętać, aby obniżyć zużycie paliwa w swoim samochodzie.

Hyundai INSTER już dostępny w Polsce

Hyundai INSTER już dostępny w Polsce

Pierwsze jazdy testowe – pozytywne zaskoczenie Hyundai INSTER, najmniejszy elektryk marki, oficjalnie zadebiutował na polskim rynku. Podczas wspólnych jazd testowych dla mediów z Polski, Czech i Słowacji dziennikarze mieli okazję sprawdzić model w realnych warunkach –...

czytaj dalej
Hyundai Motorsport gotowy na nowy sezon WRC

Hyundai Motorsport gotowy na nowy sezon WRC

Mistrz wraca do gry Hyundai Motorsport, jeden z czołowych zespołów w Rajdowych Mistrzostwach Świata WRC, rozpoczyna sezon 2025 z ambitnymi celami. Po historycznym sukcesie Thierry’ego Neuville’a, który w ubiegłym roku zdobył pierwszy w swojej karierze – i dla Hyundaia...

czytaj dalej
Hyundai INSTER – mały elektryk z dużym potencjałem

Hyundai INSTER – mały elektryk z dużym potencjałem

Polska premiera i ceny 11 grudnia Hyundai zaprezentował w Polsce nowy model – INSTER. To najmniejszy elektryczny samochód w gamie marki, a jego cena startowa wynosi 103 900 zł brutto. Mimo kompaktowych wymiarów, oferuje zaskakująco przestronne wnętrze i nowoczesne...

czytaj dalej