Dla wielu z nas przy wyborze nowego samochodu, kluczowym kryterium jest bezpieczeństwo. Co jednak dokładnie kryje się pod tym pojęciem? Jak stwierdzić, czy dany model jest pod tym względem lepszy od innych?
Na ochronę kierowcy, pasażerów, a także pozostałych uczestników ruchu drogowego składają się tzw. aktywne oraz pasywne systemy bezpieczeństwa. Do pierwszej grupy zaliczymy przede wszystkim nowoczesne rozwiązania technologiczne, natomiast pod pojęciem systemów pasywnych kryje się przede wszystkim konstrukcja nadwozia, która ma na celu ochronę podróżujących w razie zderzenia.
Testy zderzeniowe a bezpieczeństwo samochodu
Kiedy obserwujemy linię nadwozia swojego auta, w pierwszej kolejności przychodzą nam na myśl kwestie związane z designem, ewentualnie zapewniającym aerodynamikę kształtem. Tymczasem w każdym elemencie konstrukcji auta kryją się również rozwiązania, służące bezpieczeństwu użytkowników. Rama samochodów wzmacniana jest w strategicznych miejscach, żeby w momencie zderzenia nie ucierpiały osoby przebywające wewnątrz pojazdu.
Efektywność systemów pasywnych najlepiej obrazują testy zderzeniowe. Od lat nowe modele aut oceniane są pod tym względem przez niezależną organizację Euro NCAP. W czasie licznych prób, jakim poddawane są pojazdy, oceniane są kwestie bezpieczeństwa, zarówno pod względem wytrzymałości konstrukcji auta w zderzeniu z innym pojazdem, jak i pod kątem nowoczesnych systemów aktywnych. Uproszczonym rezultatem przeprowadzonych badań są znane od lat gwiazdki. W pięciostopniowej skali określa się stopień bezpieczeństwa każdego auta. Warto jednak zaznaczyć, że testy zderzeniowe zakładają sytuację, w której pojazd ma kolizję z drugim autem o podobnej budowie. Dlatego trzeba mieć na uwadze, że mały samochód miejski w zderzeniu z dużym SUV-em może odnieść poważniejsze obrażenia.
Technologia w służbie bezpieczeństwa
Wraz z coraz mocniejszymi jednostkami napędowymi, koncerny motoryzacyjne od lat rozwijają także aktywne systemy bezpieczeństwa, aby pomóc kierowcom w porę uniknąć zagrożenia na drodze. Pierwszymi technologiami, które stały się powszechnym elementem wyposażenia samochodów były ABS, czyli system bezpiecznego hamowania oraz ESP – system stabilizujący tor jazdy samochodu podczas pokonywania zakrętu. Dzięki międzynarodowym regulacjom prawnym, kolejne środki ochrony włączane były sukcesywnie do standardowego wyposażenia pojazdów. Dotyczy to chociażby poduszek powietrznych. Najnowsze wytyczne Unii Europejskiej mówią, że nowe auta sprzedawane na terenie UE od 2024 roku muszą mieć w standardzie takie systemy jak:
- asystent utrzymania pasa ruchu,
- monitoring senności i znużenia kierowcy,
- automatyczny ogranicznik prędkości,
- tzw. czarne skrzynki, rejestrujące dane w czasie wypadku,
- obowiązkowa kamera cofania.
Zatem już niedługo bezpieczniejsze powinno być nie tylko poruszanie się autem, ale też chociażby parkowanie równoległe. A jeśli nie chcesz czekać na wejście w życie nowych wytycznych, już teraz wybierz najnowszego Hyundaia TUCSON z zaawansowanymi systemami bezpieczeństwa, którego znajdziesz w salonie Auto GT.