Marka Hyundai wyraźnie zmieniła w ostatnich latach kierunek rozwoju. Koncern skupia się na innowacyjnych i ekologicznych jednostkach napędowych. Jednocześnie pokazuje jednak, że auta elektryczne nie muszą być nudne. Najlepszym dowodem są koncepty ze sportowej serii N.
Hyundai N to submarka południowokoreańskiego koncernu, która ma już w dorobku kilka ciekawych modeli. Sportowe wersje tradycyjnie kojarzą się z silnikami spalinowymi, jednak Hyundai chce udowodnić, że samochody elektryczne również mogą dostarczać silnych emocji.
Czym jest Hyundai N Line?
Dotychczas modele takie jak Hyundai i20 kojarzyły się z przyjaznym autem miejskim, którego atutów dopatrywaliśmy się raczej w zwrotności i łatwości parkowania, niż w rekordowych osiągach. Jednocześnie koncern startował w najwyższej klasy wyścigach z modelem rajdowym i20 Coupe WRC. Właśnie tym autem inspirowali się inżynierowie z Hyundai N, tworząc model i20 N. Poprawione osiągi pozwalają się rozpędzić od 0 do 100 km/h w 6,2 sekundy, a nadwozie jest bardziej drapieżne i oryginalne. Z czasem Hyundai N Line wzbogaciły dwie sportowe wersje modelu i30, a niedawno także model KONA N.
Na tym nie poprzestają. Według oficjalnych zapowiedzi już w 2023 roku Hyundai N zaprezentuje pierwszy, w pełni elektryczny samochód w sportowej odsłonie, którym będzie Hyundai IONIQ 5 N. Oznacza to kolejny krok w rozwoju koreańskiego koncernu. Zaprojektowanie sportowego auta elektrycznego wymaga innowacyjnego podejścia i zaangażowania.
Sportowe prototypy na horyzoncie
Hyundai IONIQ 5 N ma być kolejnym krokiem w elektryfikacji marki, ale poza „usportowianiem” kolejnych modeli, Hyundai N pracuje również nad własnymi autami. Niedawno przedstawiciele koreańskiego koncernu poinformowali o pracach nad dwoma modelami: RN22e i N Vision 74. Hyundai RN22e ma łączyć w sobie nadwozie modelu IONIQ 6 z platformą Electric-Global Modular Platform (E-GMP). Będzie to zatem auto elektryczne, oferujące sportowe osiągi. Inżynierowie podkreślają, że pojazd ma świetnie radzić sobie w zakrętach dzięki elektronicznie sterowanemu mechanizmowi różnicowemu oraz częściach drukowanych w 3D.
Z kolei N Vision 74 łączy technologię samochodu elektrycznego z systemem wodorowych ogniw paliwowych. Oprócz doznań rodem z torów wyścigowych, N Vision 74 to także pierwszy hybrydowy pojazd na wodór. Pod względem wyglądu model ma być hołdem dla prototypowego modelu Hyundai Pony Coupe z 1974 roku, opracowanego przez legendarnego projektanta Giorgetto Giugiaro. Samochód ma być pod każdym względem połączeniem wyścigowych tradycji z innowacyjną nowoczesnością.