W dobie elektromobilnej rewolucji koncerny samochodowe skupiają się w równym stopniu na produkcji, jak i badaniach nad możliwościami samochodów elektrycznych. Hyundai jest jednym z liderów rozwoju elektromobilności, a kolejnym krokiem w tym kierunku ma być współpraca z Narodowym Uniwersytetem w Seulu.
Odkąd na rynku pojawiły się pierwsze auta elektryczne, głównym temat dyskusji nad wydajnością, funkcjonalnością i ekologią tego typu pojazdów są akumulatory. Koncerny motoryzacyjne oraz naukowcy wciąż nie znaleźli złotego środka, który pozwoliłby produkować samochody w pełni przyjazne środowisku. To jednak może się zmienić dzięki współpracy Hyundaia z jednym z wiodących uniwersytetów w Korei Południowej.
Czy Joint Battery Research Centre zmieni świat?
Baterie w autach elektrycznych to wciąż drażliwy temat. O ile bowiem dzięki nim i energii odnawialnej możliwe jest zasilanie pojazdów tzw. zielonym paliwem, nadal pewnym problemem jest chociażby recykling akumulatorów. Czy rozwiązaniem będą baterie ze stałym elektrolitem i litowo-metalowe? Nad tym będą głowić się specjaliści oraz naukowcy z Hyundaia oraz Narodowego Uniwersytetu w Seulu w centrum badawczym Joint Battery Research Centre.
Prace mają obejmować zagadnienia znacznie szersze, niż tylko motoryzacja. Jak podkreślił rektor Uniwersytetu Narodowego w Seulu Hong Lim Ryu, wykładowcy i absolwenci we współpracy z badaczami Hyundai Motor Group, mają kłaść podwaliny pod różne innowacje, od podstaw akumulatorów po ich różne zastosowania.
Trwalsze akumulatory na początek
Jak już wspomnieliśmy, zakres badań specjalistów z Hyundai Motor Group i seulskiego uniwersytetu ma być niezwykle szeroki, ale jednym z pierwszych zadań będzie skonstruowanie nowoczesnych baterii, które mają być trwalsze niż powszechne dziś akumulatory litowo-jonowe. Kiedy auta elektryczne takie jak Hyundai KONA Electric będą wykorzystywać efektywniejsze baterie? Okazuje się, że efekty mogą przyjść szybciej, niż się spodziewaliśmy.
Pierwszym celem uczonych ma być opracowanie baterii litowo-metalowych, które dzięki wykorzystaniu innowacyjnej technologii litowo-elektrolitowej mają cechować się dłuższą żywotnością, a jednocześnie lepszymi warunkami do recyklingu.
Dlaczego połączenie sił uczelni wyższej i koncernu motoryzacyjnego to dobra wiadomość? Przede wszystkim do znakomita kooperacja przedstawicieli wiedzy teoretycznej w postaci uniwersyteckich badaczy z praktykami. Dzięki wsparciu Hyundaia kosztowne eksperymenty i próby wreszcie będą mogły być zrealizowane, co z kolei w przyszłości prawdopodobnie zrewolucjonizuje sektor elektromobilności.