Napędy hybrydowe stają się coraz bardziej powszechne i stanowią jeden z elementów postępującej elektryfikacji w motoryzacji. I chociaż hybrydami możemy jeździć od lat, nie zawsze wiemy, na czym dokładnie polega współpraca silnika elektrycznego ze spalinowym.
Obecnie stosuje się kilka rodzajów napędów hybrydowych, które różnią się stopniem wykorzystania poszczególnych jednostek napędowych. Dowiedz się, w jakich autach akumulatory stanowią jedynie wsparcie dla silnika spalinowego, a kiedy samochód przez większość czasu korzysta z energii elektrycznej.
Jak działa hybryda?
Jak już zostało wspomniane na wstępie, hybrydami określa się pojazdy, które do jazdy wykorzystują dwa rodzaje napędów: spalinowy oraz elektryczny. W zależności od rodzaju hybrydy, udział danej jednostki napędowej może być różny. Czasami silnik spalinowy wykorzystywany jest wyłącznie do uzupełnienia poziomu baterii, natomiast w innym przypadku silniki elektryczne stanowią jedynie wsparcie dla głównej jednostki benzynowej. W historii motoryzacji przełomowym modelem, który w 1997 roku zapoczątkował modę na auta hybrydy była Toyota Prius.
Współcześnie technologie samochodów hybrydowych są znacznie bardziej zróżnicowane, a ciężar napędzania pojazdu w coraz większym stopniu przenosi się na jednostkę elektryczną, co jest znacznie bardziej ekologicznym rozwiązaniem. Auta w pełni elektryczne wciąż są na rynku rzadkością, a nierozwinięta w pełni infrastruktura sprawia, że część kierowców woli auta hybrydowe, które mają alternatywę w postaci silnika spalinowego. Dlatego koncerny oferują duży wybór aut, czego potwierdzeniem są hybrydy od Mitsubishi czy Hyundaia.
Rodzaje samochodów hybrydowych
Dziś w salonach samochodowych spotkać można trzy wiodące rodzaje auta hybrydy. Rozróżnia się je w zależności od udziału poszczególnych jednostek napędowych. W efekcie wyróżnić można:
- samochody hybrydy HEV, czyli tzw. pełne hybrydy – tutaj oba rodzaje silników są sobie równorzędne, a kierowca może wybrać, czy korzysta z napędu elektrycznego, spalinowego czy obu jednostek równocześnie. Tego typu hybrydy można podzielić dodatkowo na równoległe i szeregowe. W pierwszych koła mogą być napędzane przez silnik elektryczny i spalinowy, a w szeregowym silnik spalinowy pełni rolę generatora prądu dla napędu elektrycznego.
- napęd typu plug-in PHEV – ten rodzaj wyewoluował z klasycznej hybrydy i polega na tym, że silnik ładuje akumulator. Energia pozyskiwana jest także z toczenia oraz hamowania. Hybrydy PHEV wyróżnia możliwość podłączenia auta do gniazdka i ładowania jak auta elektrycznego.
- miękka hybryda mHEV – w tym przypadku jednostka elektryczna stanowi jedynie wspomaganie dla głównego silnika spalinowego. Hybryda mild nie daje możliwości jazdy wyłącznie na silniku elektrycznym. Ten służy tylko do zmniejszenia zużycia paliwa.
Auta hybrydowe są coraz bardziej powszechne na naszych drogach. Dużo większy jest również wybór tego typu pojazdów na rynku wtórnym. Odwiedź salon samochodów używanych Auto GT i znajdź hybrydę dla siebie.