Do 27 tysięcy złotych dopłaty rządowej można uzyskać w ramach programu „Mój elektryk” przy zakupie samochodu elektrycznego. Zobacz na czym polega dofinansowanie do elektryka i skorzystaj z możliwości zakupu innowacyjnego auta w niższej cenie.
Ceny samochodów elektrycznych nadal są nieco wyższe niż modele z silnikami spalinowymi. W celu zachęcenia kierowców do kupna elektryków, rząd przygotował program dofinansowań. Jak uzyskać dofinansowanie do elektryka 2022?
Dopłaty do aut elektrycznych – jak działa program „Mój elektryk”?
Celem programu „Mój elektryk” jest dofinansowanie zakupu bądź leasingu nowych pojazdów zeroemisyjnych, które do napędu wykorzystują wyłącznie energię elektryczną. Ważnym zapisem warunków „Mojego elektryka” jest ograniczenie kosztu zakupu auta. Jego cena nie może przekraczać 225 tysięcy złotych brutto. Od tej zasady jest jednak jedno wyłączenie. Ograniczenie cenowe nie dotyczy posiadaczy Karty Dużej Rodziny.
Z programu mogą skorzystać zarówno osoby fizyczne, jak i przedsiębiorcy. Nawet prowadząc jednoosobową działalność gospodarczą, można otrzymać dofinansowanie do 27 tysięcy złotych. W przypadku zakupu pojazdu (także w formie kredytu), wniosek o dofinansowanie składa się bezpośrednio w placówce Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. W przypadku skorzystania z programu „Mój elektryk” dla firm, które finansują zakup leasingiem, należy złożyć wniosek w wybranej firmie leasingowej. W ten sposób znacznie taniej można nabyć np. nowego Hyundaia KONA Electric albo innowacyjnego Hyundaia IONIQ 5.
Mój elektryk” – warunki
Aby uzyskać dopłaty do samochodów elektrycznych, należy kupić lub wziąć w leasing auto zeroemisyjne kat. M1, N1 oraz L1e-L7e (opis kategorii można znaleźć w Ustawie Prawo o ruchu drogowym). W przypadku pojazdów kat. M1 dofinansowanie sięga 27 tysięcy złotych, natomiast dla samochodów kat. N1 to maksymalnie 70 tysięcy złotych (ale nie więcej niż 30% kosztów kwalifikowanych). Z kolei na pojazd kat. L1e-L7e od 4 tysięcy złotych.
Drugi kluczowy warunek dotyczy konieczności rejestracji pojazdu na terytorium RP, ubezpieczenia go i zobowiązania się, że nie pozbędzie się go przez dwa lata od uzyskania dotacji. Wniosek o dofinansowanie można złożyć po dokonaniu zakupu. Po pozytywnej ocenie wniosku przez NFOŚiGW podpisany elektronicznie wniosek stanie się umową, co pozwoli na realizację wypłaty. W przypadku leasingu i złożenia wniosku przez firmę leasingową, wypłata środków nastąpi po przekazaniu pojazdu leasingobiorcy. Warto dodać, że również wynajem długoterminowy może zostać objęty dofinansowaniem. Musi on jednak spełniać warunki leasingu operacyjnego.