Wojna Rosji z Ukrainą to obecnie najważniejsze światowe wydarzenie, które każdego dnia wzbudza skrajne emocje. Jednym z aspektów agresji są sankcje nakładane na Rosję oraz masowa ewakuacja międzynarodowych firm, które działały w tym kraju. Wśród podmiotów, które zaprzestały działań w kraju agresora jest także Mitsubishi.
Dotychczas wiele branż prowadziło interesy w Rosji. Kraj ten był dostarczycielem surowców, taniej siły roboczej, a także obszernym rynkiem zbytu. Wszystko zmieniło się jednak, kiedy wybuchła wojna na Ukrainie. 2022 rok okazał się dla wielu firm ostatnim, w którym prowadzono biznes z rosyjskimi podmiotami. Wstrzymane zostały prace w rosyjskiej fabryce samochodów w Kałudze, gdzie powstawały m.in. auta Mitsubishi.
Sankcje dla Rosji – lista coraz dłuższa
Zgodnie z międzynarodową polityką jednym ze sposobów zmuszenia Rosji do wycofania się z terytorium Ukrainy mają być sankcje nakładane m.in. przez poszczególne państwa czy chociażby Unię Europejską. Wojna na Ukrainie z Rosją jest potępiana przez zdecydowaną większość światowych rządów, a agresor w kolejnych miesiącach staje się coraz bardziej odizolowany od reszty świata.
Już od pierwszych dni wojny Rosji z Ukrainą decyzje o wycofaniu się z rosyjskich rynków podejmowały także prywatne przedsiębiorstwa – zarówno międzynarodowe koncerny, jak i małe firmy. Z dnia na dzień Rosjanie zostali odcięci od wielu produktów oraz usług, świadczonych przez zagraniczne podmioty. Dotyczy to również rynku motoryzacyjnego. Dla japońskiego koncernu Mitsubishi Rosja stanowiła ważny element produkcji, ponieważ w Kałudze funkcjonował prężnie zakład, wytwarzający samochody wielu marek, takich jak Citroen, Peugeot czy Opel. W fabryce należącej w 70%. do Stellantisa i w 30% do Mitsubishi produkowano m.in. Mitsubishi Pajero Sport i Mitsubishi Outlander.
Wojna Rosja-Ukraina produkcja Mitsubishi wstrzymana
Od momentu ataku Rosji na Ukrainę 24 lutego, międzynarodowe firmy skutecznie wycofują się z kraju agresora. Od razu miało to przełożenie na funkcjonowanie poszczególnych zakładów. Rzecznik zakładu w Kałudze przyznał wówczas, że auta są nadal wytwarzane, ale w zmniejszonym wymiarze, co w praktyce oznaczało ok. 11 tys. egzemplarzy wyjeżdżających z fabryki w skali roku. Na początku marca decyzję o całkowitym wstrzymaniu produkcji podjął koncern Mitsubishi. Decyzja ta jest spójna z twardym stanowiskiem japońskiego rządu, który od początku wojny potępia działania Rosji.